Tegenwoordig kan je als bedrijf niet meer zonder website. Je moet online een aanwezigheid hebben om zodoende extra business te genereren. Iedere standaard website is echter niet voldoende om deze doelstelling te bereiken. Het webdesign is zeer belangrijk. Het design van de website bepaalt namelijk hoe goed de marketingboodschap van het bedrijf wordt overgebracht. Vaak kiezen bedrijven voor webdesign & ontwerp en laten direct een nieuwe huisstijl ontwikkelen. Zo is alles direct op elkaar afgesteld.
Tevens zal dit een grote bijdrage leveren aan het aantal conversies dat gerealiseerd kan worden. Hiermee bedoelen we hoeveel business je kunt genereren uit de bezoekers die de website weten te vinden op het internet. In het volgende artikel zullen we in meer detail uiteenzetten hoe belangrijk webdesign is om hieraan bij te dragen.
Belang design in marketing
Als bedrijf wil je een bepaalde uitstraling hebben. Dit is immers onderdeel van de marketing. Als je bijvoorbeeld luxe goederen verkoopt, dan kan je het niet permitteren dat je een website hebt die er goedkoop uitziet. Het webdesign moet dezelfde luxe uitstraling hebben als de goederen die je verkoopt. Belangrijk is ook continuïteit van de marketingboodschap over alle kanalen waarmee je tracht mensen te bereiken. Een website moet bijvoorbeeld herkenbaar aan een bedrijf gekoppeld kunnen worden. Als men een flyer in handen krijgt waarop de website vermeld staat, dan moet bij een bezoek van het webadres meteen duidelijk zijn dat het om hetzelfde bedrijf gaat. Dit betekent onder andere dat dezelfde kleuren, het logo en afbeeldingen gebruikt worden in het design van de website.
Conversies via website realiseren
De reden dat bedrijven een website hebben is het genereren van meer business. Of dit nu het verkopen van producten is of het vinden van nieuwe klanten die services nodig hebben. Om dit te realiseren moet een website in staat zijn om een bezoeker tot een klant te converteren. Je moet dus bijvoorbeeld een contactformulier hebben waarmee mensen contact kunnen opnemen of een bestelknop waarmee producten besteld kunnen worden. Het webdesign bepaalt daarbij wat voor conversiepercentage behaald kan worden. Dit wil zeggen hoeveel van de bezoekers resulteren uiteindelijk in een conversie. Als je met een goed design het conversiepercentage van 1 naar 2 procent kunt verhogen dan realiseer je hiermee direct een verdubbeling van het aantal verkopen.